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RECHERCHE 

Prise de son musical

Présentation générale

 

La prise de son consiste à capter à l'aide de microphones une scène sonore en vue d'une application donnée : écoute musicale, bande son cinéma, émission de radio ou télévision etc... La pratique de la prise de son allie des aspects techniques, technologiques et des aspects artistiques. Dans ce sens, il ne s'agit pas d'une discipline scientifique, et ne constitue donc pas un champ de recheche de l'acoustique musicale à part entière.
Cependant, cette pratique peut se nourrir utilement de connaissances issues des recherches en acoustique musicale. Au delà des aspects de technologie audio pour lesquels on pourra se reporter, au sein de la SFA, au groupe Electro-acoustique (GEA), il est utile au preneur de son de connaitre le fonctionnement et surtout les propriétés de rayonnement des instruments de musique, la physique de la propagation des sons et les propriétés acoustiques des lieux d'écoute, ou encore les mécanismes de la perception auditive comme par exemple ceux de localisation spatiale des sources ou encore de masquage. On se reportera aux travaux du Groupe Audition (GAD) de la SFA pour plus de détails sur ce sujet.

Références bibliographiques

Livres

 

- John Eargle : Sound recording, Edité par Van Nostrand Reinhold (en anglais)
- Michael Dickreiter : Mikrofon-Aufnahmetechnik , 2. Aufl., S. Hirzel Verlag, Stuttgart/Leipzig (en allemand)
- Christian Hugonnet, Pierre Walder : Théorie et pratique de la prise de son stéréophonique, Eyrolles (en français)

Articles

Voir le JAES, journal de l'AES (Audio Engineering Society), ainsi que le site de l'AES (http://www.aes.org)

Concaténations d'articles sur des thèmes spécifiques :

a.. LOUDSPEAKERS VOL.2 edited by Raymond E. Cooke. Forty-nine papers from 1978 to 1983 by experts in loudspeaker technology, extending the work initiated in Vol. 1. 464 pages

b.. LOUDSPEAKERS VOL.3 - Systems and Crossover Networks edited by Mark R. Gander. Forty-two papers with comments and corrections published on this specific area of loudspeaker technology from 1984 through 1991. With a companion volume on transducers, measurement and evaluation, this publication extends the work of the first two volumes on the important topic of loudspeakers. An extensive list of related reading is included. 456 pages

c.. LOUDSPEAKERS VOL.4 - Transducers, Measurement and Evaluation edited by Mark R. Gander. Thirty-eight papers with comments and corrections covering this specific subcategory from 1984 through 1991. A bibliography of related reading lists essential titles in this field. 496 pages

d.. MICROPHONES edited by Louis A. Abbagnaro. Sixty-three papers covering calibration and testing, general purpose microphones, directional microphones, miniature types, and associated electronic circuits. 392 pages Out of print. Available electronically only (PDF). For more information contact AES Publications.

e.. SOUND REINFORCEMENT edited by David L. Klepper. Seventy-three papers dealing with the significant aspects of the development of sound-reinforcement technology and its practical application to sound system design and installation. 339 pages

f.. SOUND REINFORCEMENT VOL.2 edited by David L. Klepper. Forty-eight papers with associated comments and corrections originally published between 1967 and 1996. In addition to extending the work of the first anthology on this vital topic, Volume 2 adds earlier papers now considered seminal in the original development of the technology. 496 pages

g.. STEREOPHONIC TECHNIQUES edited by John M. Eargle. Sixty-seven articles and documents on the history, development, and applications of stereophonic techniques for studio technology, broadcasting, and consumer use. 390 pages

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